علمالهدی: قراردادهای موقت کارگری که کارگر را عمله روزمزد می کند حرام است
بنده۷ سال قبل گفتم این قراردادهای موقت کارگری که کارگر را عمله روزمزد می کند حرام است. این یک نوع کلاه برداری حرام و نامشروع است و بنده به عنوان کسی که خود نظر فقهی دارد تا آخر پای آن ایستاده ام.
به گزارش «قاصدنیوز»، آیت الله سید احمد علمالهدی در دیدار با جمعی از مسئولان شوراها و تشکلهای کارگری که در محل حسینیه دفتر امام جمعه مشهد برگزار شد، ضمن تبریک اعیاد شعبانیه و روز کارگر اظهار داشت: تشکلهای کارگری با سایر تشکلها متفاوت است چرا که صرف نظر از آثار مثبت شخصیتی کارگران در چرخهای کشور، انسجام آنها در تشکلها باید تامین کننده نیازها و جبران حقوق تضییع شده کارگران در جامعه باشد.
وی افزود: برادران و خواهرانِ در راس تشکلها شما نمایندگی این انسجام را برعهده دارید و نقش مدیریت بدنه تشکل، تامین کننده و مجری انسجام را ایفا میکنید.
آیت الله علمالهدی با بیان اینکه مسئولیت شورای کارگری با یک شورا و تشکل سیاسی متفاوت است، گفت: مسئولیت هسته تشکل کارگری مسئولیت خطیری است چون انسانها برای ایفای و احقاق حقوق خود این تشکل را تشکیل دادند لذا مسئولیت شما از مسئولیت مسئولان وزارت کار بیشتر و خطیرتر است.
نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی با بیان اینکه مشکل دستمزد و عدم امنیت شغلی روبنای مشکلات کارگری است، تصریح کرد: در طول این مدت هرسال روز کارگر از خطیب نماز جمعه تا نمایندگان مجلس و جوامع کارگری دم از کارگر میزنند و هرسال امنیت شغلی و معیشت و حداقل دستمزد کارگر را مطرح می کنند.هر وقت حرکتی در جهت تامین معیشت و امنیت شغلی کارگر انجام شد تحول جزیی و موقت بود که بعد از مدتی مشکلات و مصائب به صورت شدیدتری خودش را نشان داد.
وی با بیان اینکه در نظام شاهنشاهی صدای کارگر در گلویش خفه میشد و صدای کارگر در این مملکت پس از انقلاب شنیده شد، خاطرنشان کرد: پس از انقلاب ما بحرانی به نام قانون کار داشتیم که امام (ره) دستور دادند خواسته کارگران در این باره پیگیری شود.
آیت الله علمالهدی ادامه داد: در آن زمان مجمع تشخیص مصلحت نظام برای رفع اختلافات مجلس و شورای نگهبان در این راستا تشکیل و قانون کار برحسب نظر جامعه کارگری تصویب شد.
نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی درباره مشکلات قانون کار افزود: بنده۷ سال قبل گفتم این قراردادهای موقت کارگری که کارگر را عمله روزمزد می کند حرام است. این یک نوع کلاه برداری حرام و نامشروع است و بنده به عنوان کسی که خود نظر فقهی دارد تا آخر پای آن ایستاده ام.
وی تصریح کرد: امروز کارگر جوان بخشی از نیرویش برای امروز و بخشی را برای آینده خود سرمایه گذاری میکند اما کارفرما در قرارداد کارگری دو بخش نیروی کارگر را میگیرد و مزدی که به او میدهد در برابر یک بخش نیروی او است چون کارگر را بیمه نمیکند و آینده کارگر و بازنشستگی او را تامین نمیکند.
آیت الله علمالهدی ادامه داد: در واقع کارفرما از بخشی از نیروی او استفاده میکند که مزدش نمیدهد پس شرعاً حرام است که این بحث را مطرح کردیم اما در مجلس و دولت به جایی نرسید.
نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی با بیان اینکه امنیت شغلی و نداشتن شغل امروز به مراتب بیشتر از قبل است، گفت: در دولت قبل به رئیس بانک مرکزی گفتیم که به نحوه ارائه تسهیلات نظارت کنند چون در حال حاضر منافع ساخت و ساز بیش از تولید است و عدهای سواستفاده میکنند.
برچسب : نویسنده : niroa بازدید : 217